Religie en rituelen - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Herman & Veronique - WaarBenJij.nu Religie en rituelen - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Herman & Veronique - WaarBenJij.nu

Religie en rituelen

Door: hermanenveronique

Blijf op de hoogte en volg Herman & Veronique

11 Oktober 2011 | Bhutan, Thimphu

RELIGIE EN RITUELEN
Het is hard werken hier in Bhutan, we gaan bijtijds op pad en doen dan de hele dag indrukken op. ’s Avonds zijn we moe en hebben dan weinig energie om alle indrukken te verwerken laat staan op te schrijven. We hebben onze gids daarom ook maar gevraagd om wat later weg te gaan en wat eerder te stoppen. Meer kwaliteit dan kwantiteit. Hij had er in het begin wat moeite mee om dit te snappen, maar merkt nu dat het voor hem en de chauffeur ook relaxter is.

Op onze dagtrips ontdekken we dat het leven in Bhutan doorspekt is met religie en rituelen. Bijna alles heeft een betekenis en overal zit wel een verhaal achter. Enkele voorbeelden:
• Onderweg van Paro naar Thimphu kwamen we bij een driesprong van rivieren. Rondom deze driesprong staan 3 heuvels met daarboven 3 hemelen, een slecht teken in Bhutan (3x3). Om dit te elimineren zijn er 3 stupa’s bij deze driesprong gebouwd, een Tibetaanse, een Nepalese en een Bhutanese. Hiermee zou het ongeluk afgewend moeten zijn.
• Recentelijk kwamen er bij Boeddhistische geestelijken signalen binnen dat de wereld in nood was (waar ze niet helemaal ongelijk in hebben zie global warming, economische crisis, voedsel crisis, etc.). Om dit onheil af te wenden moest er een hele grote Boeddha gebouwd worden, de vraag was alleen waar? De Lama’s gingen aan het werk en na uitgebreide studie kwam er een plek in de heuvels rond Thimphu uit hun onderzoek. Geldschieters werden gevonden in Singapore en Taiwan. En zo staat er nu, met uitzicht over Thimphu , een 55 meter hoge goudkleurige Boeddha die over de hele stad uitkijkt. De binnenkant wordt een tempel en in zijn hoofd komt een conferentiekamer voor Lama’s. Hoewel de Boeddha nog niet helemaal af is vielen wij bij het aanschouwen ervan steil achterover. Wat een vriendelijk glimlachend fantastisch bouwwerk. Het onheil over de wereld is afgewend en Bhutan is een toeristische attractie van formaat rijker. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
• In Thimphu staat de stupa ter nagedachtenis aan de derde koning van Bhutan (de huidige koning is de vijfde, de derde is dus zijn opa). Vanwege een heilige dag was het er, toen wij er waren, erg druk. Mensen liepen om de stupa heen om zich schoon te wassen van zonden. Om ook wat zonden kwijt te raken sloten we ons bij de stoet mensen aan en liepen drie keer om de stupa. Na een zegening door een monnik en wat geld bij een de bedelaars aan de pport achtergelaten te hebben, verlieten we heerlijk schoon en fris, ontdaan van zonden het stupaplein.
• In Thimphu is een dierentuin (het wordt ‘Zoo’ genoemd, maar heeft in onze ogen meer weg van een hertenkamp). Hier lopen geen neushoorns en olifanten maar enkele herten en een ‘Takin’. Dit zoogdier heeft het lichaam van een yak en het hoofd van een geit en komt alleen in het Himalayagebied voor. Helaas is de Takin bedreigd vandaar dat hij in de dierentuin gehouden wordt. Volgens de Bhutanezen is de Takin niet een speling van de evolutie, maar de daad van een groot Lama, ‘Divine Madman’, die we nog vaker op onze reis door Bhutan zullen tegenkomen. Divine Madman hield wel van een grapje en het verhaal wil dat hij een yak en een geit opat en daarna de schedel van de geit op het skelet van de yak plaatste. De Takin was geboren. Dit dier is uitgeroepen tot het nationale dier van Bhutan.
Zo vertelt onze gids Dhendup ons dagelijks vele verhalen en gebruiken van de Bhutanese cultuur.

STOPLICHTEN IN BHUTAN
Hier kunnen we kort over zijn: ze zijn er niet. Enkele jaren geleden was er één verkeerslicht in het centrum van hoofdstad Timphu. Omdat de bevolking dit te onpersoonlijk vond is het vervangen door een agent die het verkeer regelt. Zie foto.

HET THIMPHU FESTIVAL
Bhutan bestaat uit 21 districten. Jaarlijks zijn er in elk district festivals. Deze festivals bestaan uit rituele dansen, waarmee demonen worden verdreven.
Wij hadden het geluk om in Thimphu te zijn ten tijde van zo’n festival. Het festival van Thimphu duurt maar liefst drie dagen en de hele stad loopt uit om het bij te wonen. De Bhutanese bevolking is verplicht om tijdens het festival traditionele kleding te dragen. Toeristen mogen in hun westerse ouitfit. Het word echter zeer gewaardeerd als toeristen, uit respect voor de Bhutanese gebruiken of omdat ze het gewoon leuk vinden, ook in traditionele kleding naar het festival gaan. De vrouwen dragen een ‘kira’ en de mannen een ‘gho’.
Een kira is is een traditionele rok met bijpassend jasje en een gho een groot kledingstuk gemaakt van traditionele stof die, wanneer je aangekleed bent, er als een soort kimono uitziet. Onze gids en chauffeur lopen altijd in een gho, dit is voor hen een verplichting.
Véronique had de dag voordat we naar het festival gingen al een kira aangeschaft. Voor Herman had de gids nog wel een gho thuis liggen. Aangezien een gho er met gympies of Croqs niet uitziet, had de gids ook nog voor een paar Dzengis Khan-achtige laarzen gezorgd.
’s Morgens voor vertrek naar het festival hielp onze chauffeur Uygen Herman aankleden. Een hele klus. Met Véronique in de kira zagen we er uit als een echt Bhutanees paar en konden we naar het festival. Op het festivalterrein moesten we beide ook nog een sjerp om voordat we ons in het stadion konden begeven. Hier wachtte ons een enorme happening. Het was er erg druk, de muziek was mooi, de dansen prachtig en de clowns lachwekkend, maar het mooist was toch wel de Bhutanese bevolking. Allemaal gekleed in hun mooiste kira of gho is het zien en gezien worden. De meisjes kijken mooi, de jongens stoer en beide kijken naar elkaar. Niks anders dan bij ons.

Het festival was leuk maar ook erg heet. Door de drukte waren alle plekjes met schaduw al ingenomen en van de plekjes die er nog wel waren zag je niets. Na een tijdje zijn we dan ook weer weg gegaan. In de stad hebben we een lunch genomen en daarna hebben we nog een bzoek aan de Botanische tuinen van Thimphu gebracht. Naast de mooie planten en bloemen ook een mooie gelegenheid om van onszelf met traditioneel kostuum wat statieprotretten te maken.

Het was weer een mooie dag.

Tot zover dan, läzhimbe jön.

• 11 Oktober 2011 - 12:22

Winie:

oh, wat mooi allemaal. ik wil ook!!! Buthan stond al op mijn lijstje, maar stijgt met stip! fantstisch. dank voor het delen van julliue mooie ervaringen.

• 11 Oktober 2011 - 13:41

Eugene Hardy:

Allereerst 'bedankt'voor jullie bericht op mijn verslagstuk. Wederom mooie foto's, en over de opmerkingen van alle anekdotes: boeddhisten lopen over van bijgeloof, in Birma neemt het zelfs groteske vormen aan.
    Een praktische vraag is de aanschaf van een gho een kostbare zaak, er horen ook nog lange sokken bij, en daar ik maar liefst drie dagen festival hoop mee te maken is de aanschaf dan wel te overwegen. En hier in het zuiden van het land zeer bruikbaar met de carnavalszittingen voor het eigenlijke gebeuren.
    Houd de moed er in, jammergenoeg ga ik met een groepsreis, het 'wat dimmen'van het programma zal wel niet aan de orde zijn bij mij. Ik nog 2 weken voor ik in Bhutan (via de poort) aankom, eerst 5 dagen Darjeeling en Sikkim, ook om te acclimatiseren aan de hoogte.

• 11 Oktober 2011 - 13:45

Eugene :

nagekomen bericht: ik zie nu dat je in Thimpu bent: je kan het niet gezien hebben omdat jullie al op reis waren. Twee weken geleden was Erica Terpstra met een reisprogramma op de tv; en naar Bhutan dus. Er is in Thimpu een cafe Klein, Hollander met een Bhutaneese schone getrouwd en een zoon die in NNl is geweest voor opleiding. je kan er dus hollandse appeltaart eten, al heeft een andere reizigster daar op dit moment ook in Bhutan al misgegrepen: ik denk dat E.T. en haar filmploeg alles al opgegeten hebben.

• 12 Oktober 2011 - 10:44

Frederike:

Wat fijn dat ik over jullie schouder mee mag kijken. Zo fijn om vanaf de bank en met uizicht op koud en regenachtig weer toch nog wat zon en kleur in de huiskamer te krijgen :-)
    Vele liefs, Frederike

• 14 Oktober 2011 - 08:50

Margreet En Henk:

Verstandig dat jullie wat van je overladen programma hebben afgehaald. Religie en rituelen kunnen leuk zijn, maar het moet niet te vermoeiend worden. Het Thimphu festival was zeker heel bijzonder toen je erin opgenomen werd in je Kira en Gho kleding. echt een deel van het geheel.Die lama's bedenken wat! het zou natuurlijk mooi zijn als door de buddha vanaf dat hoge punt de wereld wat gecorrigeerd zou kunnen worden. Ik heb er niet veel vertrouwen in, want met een conferentiekamer in z'n hoofd kan het nooit rustig worden. Gelukkig is er naast al die menselijke activiteiten ook veel gaande in de natuur, waar je de komende dagen nog zwaar van onder de indruk zult raken denken we. Goeie reis verder en veel liefs!